logo

گنجینه صوتی آفاق

آموزش ادبیات قرآنی- نحو مقدماتی- -حمید امن نژاد

آموزش ادبیات قرآنی – کتاب نحو مقدماتی – جلسه 3

نحو مقدماتی – جلسه 3:

در دو جلسه ­ی قبل در مورد تعریف علم نحو، فایده ­ی علم نحو، موضوع علم نحو و عامل و معمول و معرب و مبنی و اقسام اعراب بنا بحث کردیم.

رسیدیم به آخرین نکته از درس اول، نکته ­ای که در اینجا می­خواهیم بهش اشاره کنیم این است که علم نحو در زبان عربی در حقیقت از دو بحث مهم صحبت می­کند

 بحث اول

مواضع رفع و نصب و جر و جذم هست. یعنی این کلمه ­ای که مرفوعه، منصوب مجروره و یا مجزومه، در چه جایگاهی واقع میشود. مثلاً جایگاه رفع کجاست، فاعل شدن جایگاه نصب کجاست، مثلاً مفعول به بودن، جایگاه جر مضافٌ الیه بودن. بحث دومی که علم نحو متکفل اون هست علامت­های این­ها رفع و نصب و جزم. علائم رفع چه مواردی هست، علائم نصب چه مواردی هستند. علائم اصلی کدام هستند.

علائم فرعی کدام هستند، که انشاءالله در بحث­های آینده مفصلاً علائم فرعی اینها هم توضیح داده خواهد شد. در کتاب­ها با عنوان توجه این مطلب را آوردند. به این شکل که نوشته در حقیقت بخش عمده­ ی نحو زبان عربی پیرامون دو موضوع مهم بحث می­کند. موضوع اول مواضع رفع و نصب و جر و جزم، موضوع دوم علائم رفع و نصب جر و جزم.

منظور از اینها چیست؟

یعنی اسم­ها یا فعل­ها در چه جایگاه­هایی مرفوع یا منصوب یا مجرور یا مجزوم واقع می­ شود. باید توجه داشته باشیم که اگه گفتید اسم در چه جایگاهی از جزم نباید حرف بزنیم چون جزم از اختصاصات فعل است ، اگر گفتیم فعل از جایگاه فعل حرف زدیم از جر نباید حرف بزنیم چون جر مخصوص اسم است . این در مورد مواضع.

امّا منظور از علائم چیست؟

منظور از علائم اینکه هر یک از حالت­هایی که برای اسم و فعل در جایگاه­های مرفوع یا منصوب یا مجرور و مجزوم گفته می­شود، چه  لباسی به تن می­کند. علامت رفعشون چیست، علامت جزمشون چیست، علامت جرشون چیست  و به همین منوال تا آخر.

 


برچسب ها: نحو مقدماتی – جلسه 3 ،حمید امن نژاد،زبان عربی،آموزش زبان عربی،

(ادامه این درس در فایل صوتی موجود است)

 

بیشتر بشنوید:

 آموزش نحو مقدماتی حمید امن نژاد

فهم زبان قرآن استاد حمید محمدی (صوتی)

آموزش ادبیات قرآنی – کتاب نحو مقدماتی – جلسه 1

آموزش ادبیات قرآنی – کتاب نحو مقدماتی – جلسه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *