کتاب دانش تجوید1

آموزش تجوید قرآن pdf

فهرست مطالب

آموزش تجوید

کتاب دانش تجوید1

ویژگی های این کتاب

این کتاب برای تدریس دانش و مهارت های تجوید در سطح یک به ارزش 2 واحد درسی تدوین شده است. مخاطبان این کتاب باید با صحت قرائت و روخوانی قرآن آشنا باشند و بتوانند متن مصحف را روان بخوانند. در نگارش این اثر، افزون بر استفاده از منابع معتبر علم تجوید و قرائات، از دستاوردهای آواشناسی عربی عصر حاضر و علم فیزیک صوت بهره گرفته شده است.

– در این کتاب، دانش تجوید مطابق با روایت حَفص از عاصِم کوفی تدریس می شود. حَفص از قاریان مشهور کوفه است که قرائت را از استادش عاصم کوفی فرا گرفت. عاصِم امام قرائت در کوفه و از شاگردان ابو عبدالرحمن سُلَمِیّ بود. ابوعبدالرحمن نیز قرائت را از امیر مومنان علی علیه السلام فراگرفت. در حال حاضر مسلمانان دنیا (مگر شمال افریقا) قرآن را بر اساس روایت حَفص از عاصم تِلاوت می کنند.

– برای اُنس قرآن آموزان با متن قرآن، بیشتر مثال ها همراه با آیات قرآنی است.

– بیشتر مثال ها با شماره سوره و آیه معین شده است.

– به منظور آشناکردن قرآن آموزان با رسم مُصحَف مدینه، در تمرین تلاوت و بخشی از مثال ها، از خط قرآن مدینه منوره استفاده شده است. بخشی از مثال های درون متن کتاب نیز به صورت رسم املاء کتابت شده است.

– با توجه به روش های تدریس قرآن که در کشور رایج است، در آغاز کتاب قبل از ورود به مباحث اصلی دانش تجوید، دو مبحث همزه قطع و وصل و احکام هاء که مربوط به مباحث پیشرفته روخوانی و صحت قرائت است، بیان شده است.

– در برخی از درس ها نکته هایی برای قرآن آموزان پیشرفته در نظر گرفته شده است. این نکته ها جزو مطالب درسی سطح یک نیست و صرفا برای کسانی است که آمادگی بیشتری دارند. این نکته ها با تشخیص مربی و با توجه به سطح قرآن آموزان در کلاس های ویژه، قابل تدریس است.

– استفاده از تصاویر رنگی که جایگاه تلفظ حروف را در دهان نشان می دهد.

– در تدریس مخارج حروف، فرایند تولید حرف و برخی از صفات حروف مانند استعلاء و استفال و تفخیم حرف، بدون ذکر نام آن صفات، بیان شده است. در حقیقت، قرآن آموز به سادگی، با شیوه تلفظ حرف آشنا می شود و زمانی که به بحث صفات حروف، در تجوید سطح دو، می رسد با آمادگی بیشتر آن را فرا گیرد.

– در پایان هر درس تمرین هایی آمده است که به افزایش مهارت قرآن آموزان در تجوید کمک می کند. در پایان برخی از درس ها تمرین تلاوت آمده است که مهارت قرآن آموزان را در تلاوت آیات قرآن افزایش می دهد.

– در خاتمه هر موضوع، پرسش هایی آمده است که سطح دانش و یادگیری قرآن آموزان را مورد سنجش قرار می دهد.

– در پایان کتاب دو مبحث از مباحث وقف و ابتدا که مورد نیاز قرآن آموزان است آورده شده است. این مباحث در تلاوت نیکو و صحیح آیه ها و عبارت های قرآن بسیار موثر است.

امید است این کتاب مورد استفاده قرآن آموزان و مربیان عزیز قرار گیرد و ما را از راهنمايي و نكته سنجي هاي عالمانه خويش بهره مند كنند تا در آينده بر غناي علمي اين اثر افزوده شود.

د. محمد رضا ستوده نيا

عضو هيأت علمي گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان



برچسبها: آموزش تجوید قرآن سطح 1 , کتاب دانش تجوید1 , آموزش تجوید قرآن

بیشتر بخوانید:

لیست فایلهای صوتی و تصویری آفاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درسنامه نهج البلاغه

کلیک کنید

درسنامه صحیفه سجادیه

ادامه
ارتباط با ما
اشتراک در خبرنامه
نماد اعتماد